Španělský oděvní řetězec Zara se ocitl v centru kontroverze kvůli své nedávné reklamní kampani, která podle kritiků připomínala mrtvoly v Pásmu Gazy, kde v současné době probíhá konflikt mezi Izraelem a radikálním palestinským hnutím Hamás. Informoval o tom dnes britský list The Times.
Kampaně z kolekce nazvané Atelier vyvolaly vlnu emocí na internetu. Fotografie zobrazující modelku s figurínou v bílém plášti a bezrukou figurínou vyvolaly silné reakce a vedly k výzvám propalestinských aktivistů k bojkotu kampaně. Na sociální síti Instagram se objevily desítky tisíc komentářů s palestinskými vlajkami, zatímco na sociální síti X se šířil hashtag „#BoycottZara“ (bojkotujte Zaru).
Zara's Gaza-linked ad sparks outcry and boycott calls over insensitive imagery https://t.co/xn9Gq4ntCv
— The Times Of India (@timesofindia) December 12, 2023
Zara, která je součástí španělské skupiny Inditex, se omluvila za „nedorozumění“ a uvedla, že někteří zákazníci v reklamě „viděli něco, co bylo daleko od záměru při jejím vytváření“. Společnost zdůraznila, že jediným účelem kampaně bylo „předvést řemeslně vyráběné oděvy v uměleckém kontextu“.
Toto není první kontroverze spojená s reklamní kampaní. V roce 2018 byla značka Dolce & Gabbana odstraněna z čínských internetových obchodů poté, co byla její kampaň kritizována za rasismus kvůli zobrazení modelek, jak jedí italské jídlo hůlkami. Loňský rok byla Zara kritizována Palestinci a Izraelci, když šéf izraelské franšízy této značky uspořádal předvolební akci pro ultranacionalistického politika.
Fotografie, které se v pondělí ráno objevily na domovské stránce internetového obchodu Zara, už dnes nebyly na webových stránkách ani v jeho aplikaci k vidění.