Kdo dnes nemá profil na sociální síti, jako by nebyl. Avšak není uživatel jako uživatel. Každý od sdílení příspěvků očekává něco jiného. Sestavili jsme malý přehled prototypů. Poznáte v něm někoho ze svých „přátel“?
Jedni na komunikačním kanále hledají podporu, jiní posílení sebevědomí, další na to jdou z vědeckého hlediska. Kterým patří čest a kteří by se nad sebou měli zamyslet?
Cestovatelé
Jejich profily jsou v podstatě jednou velkou zeměpisnou encyklopedií. Hemží se západy slunce nad zátokou, detailními záběry horských bylin, reporty z exotických tržišť, v zimě zasněžená alpská panorámata…
Jsou z těch, kteří budí nejvíce závisti. V jednu chvíli v Africe mezi antilopami, podruhé na norských fjordech. Nikdo netuší (a nikoho nezajímá), že na svých cestách třeba jedí jen konzervy, přespávají na karimatce a dopravují se klidně stopem nebo nízkonákladovkou, kam si nemohou sbalit víc než jedny sandály.
Důvěrníci
Klobouk dolů před těmito. Na dovolenkové ráje si moc nepotrpí. Zato vás na jejich profilu až zaskočí jejich upřímnost a čistota duše. Ač jsou sítě pastvou pro širokou veřejnost, oni se tu klidně pochlubí s vyrážkou, která jim naskočila na předloktí nebo nasdílí selfie, jak leží v nemocnici s kanilou v ruce.
Jindy se na síti zase svěří, jak zraněnou mají duši nebo jak se cítí osamělí. Nebojí se ničeho. Horlivě vyčkávají na záplavy soucitných a podporujících reakcí svých přátel – fanoušků.
Sdíleči
Tihle to mají nejvíc bez práce. Jejich působení na sociální síti představuje vesměs jen sdílení příspěvků jiných. Dělí se přitom ještě na dvě podskupiny. „Vtipálci“ a „meméčkáři“. První se zaměřují na kreslené vtipy a sarkastické hlášky. Síť jimi dokážou tak zahltit, že si je přátelé raději vyhazují ze sledovaných.
Ti druzí jedou na vlně ezoteriky. Tam se ledacos dozvíte. Jak na sebelásku, že je třeba se naučit říkat ne, že požádat o pomoc není slabost, ale projev síly a zodpovědnosti, že vesmír vám sešle vše, co si objednáte nebo jak si srovnat „čakru přijetí hmoty bez ulpívání“.
Hráči na dokonalost
Přecházíme do levelu racionální. I tihle nevypadají po ránu jako ze žurnálu, stejně jako ostatní. Nebo když jdou upocení z fitka. V tomto jsou si všichni rovni. Na síti však „hráči na dokonalost“ ničemu nedokonalému nedávají šanci.
Nesdílejí často. Místo kvantity dávají na kvalitu. Svými super smartphony s tím „nej“ rozlišením zachycují výhradně jen objekty s puncem luxusu.
Fantastický výhled z hotelového balkonu v Miláně, zátiší s kelímkem kávy ve vytuněném Jaguáru nebo pugét 300 růží ledabyle pohozený na saténové posteli. Občas to není jejich Jaguár, ani pugét, ale co na tom. Síť snese všechno.
Dětičkáři
Jejich (zpravidla jediný a vymodlený) potomek je pro ně vším. A ze sociální sítě je to jasně vidět. Neunikne vám žádná dětská narozeninová oslava, zápis do školy nebo návštěva lunaparku. Před očima vám projíždí miliontý obrázek jejich zlatíčka. Na profilu dotyčné či dotyčného zaujímá veškerý prostor. A nebude tomu nejspíš jinak, dokud milovaná ratolest nevyletí z hnízda.
Zahrádkáři
Tito lidé mají obří statek s ještě větším pozemkem a na něm snad úplně všechny zvířata, které si umíte na dvorku představit. Nechybí několik kusů psisek všech velikostí, kteří jsou jejich největší chloubou. Hned po koních a kozách.
Mezi tím pobíhají dvě a více dětí a další je obvykle na cestě. Toto je celý jejich svět. K moři se sotva dostanou, protože to by znamenalo zajistit si regiment záložních farmářů. A tak na jejich profilu nejčastěji vidíte upocenou, ale šťastnou, matku pluku, rýpající se v jahodovém záhonku nebo německou dogu hlídající kočárek s nejmladším členem rodiny. Na zahradě samozřejmě.
Vystavovači
…svého zevnějšku. Tito jedinci jsou zatím ještě ve fázi života, kdy je zajímají v podstatě jen oni sami. (Někteří u této fáze i zůstanou.) Jsou mladí, krásní (nebo se alespoň snaží budit ten dojem), vystajlovaní, povětšinou chirurgicky či kosmeticky vylepšení. Fotografie svého „já“ pro jistotu pokrývá nejen profilovou fotku, ale i tu úvodní.
Zrcadlo je jejich největší kámoš, a tak i na fotkách z dovolené můžete obdivovat vlastně jen nově střiženou ofinu, „nové rty“ nebo hříšně vykrojené plavky dotyčné osoby.
„Sportovci“
A pak tu máme ještě poslední mocnou kategorii – sportovci. Tedy přesněji řečeno – tváří se jako sportovci. Hlavní je nasdílet ostatním přesnou trasu své odpolední vyjížďky na kole. Na bruslích, běhu… Nesmí chybět přesný čas, ideálně počet spálených kalorií a frekvence srdečního tepu.
K tomu akční fotografii outfitu v plné výbavě. Helma, rukavice, legíny s nápisy… Čím víc profi, tím lépe. 60 ujetých kilometrů na síti vypadá tak moc cool! Příspěvek se okamžitě hemží obdivnými komentáři a uznalým plácáním po ramenou.
Nikdo z diváků už neřeší, zda to byla jízda po horách s vražedným převýšením nebo courání podél Labe, které zvládne i senior astmatik s pivním pupkem. Důležitá je image na síti!