Momentálně se díváme na prototyp. Dodávka Mercedes-Benz má před sebou ještě téměř rok do oficiálního odhalení. Zatím ani neznáme její název, a proto se používá označení Van.EA. Jedná se o zcela novou elektrickou platformu, která bude základem pro budoucí generace dodávek Mercedes-Benz. Automobilka si je vědoma současné váhavosti spotřebitelů vůči elektromobilitě, a tak připravuje i platformu pro spalovací motory.
V současnosti téměř neexistuje prostor pro luxusní minivany. Trh nabízí klasické rodinné minivany, ale žádný z nich se nesnaží o Mercedes-Benz úroveň luxusu nebo cílí na zákazníky mimo tradiční rodinnou střední třídu. Starší model Metris měl i osobní variantu, ale jeho užitkový původ byl patrný. Řidičská pozice byla podobná spíše dodávce Sprinter než luxusnímu SUV GLS.
Mercedes-Benz Teases VAN.EA-Based Vision V Concept https://t.co/w31DZAPoIO
— Car and Driver (@CARandDRIVER) March 3, 2025
Van.EA to má změnit. Jak říká vedoucí vývoje Andreas Zygan, nové soukromé dodávky už nebudou „muset nést břemeno“ komerčních součástek a konstrukčních omezení, což by šestimilionový minivan okamžitě činilo obtížně prodejným. Mercedes proto začal na tomto projektu spolupracovat s vývojovým týmem osobních vozů.
Cílem je, aby se nový prémiový model stal preferovaným prostředkem pro VIP přepravu, ale Mercedes jistě nebude proti, pokud se objeví i v kolonách u prestižních soukromých škol.
Co zatím víme?
Pokud jde o konkrétní čísla a technické detaily, zatím jich mnoho nemáme. Podle Car and Driver platforma Van.EA poběží na 800voltové architektuře, což znamená rychlé dobíjení na DC stanicích. Při domácím nabíjení umožní palubní jednotka příkon až 22 kW. K dispozici bude dvoumotorový pohon všech kol a řízení zadní nápravy. Zatím neznáme výkonové parametry ani podrobnosti o bateriové chemii a typech motorů, ale Mercedes cílí na dojezd přes 480 km dle normy EPA.
Pro příznivce spalovacích motorů bude existovat varianta Van.CA, která bude sdílet asi 70 % součástek s Van.EA a bude vyráběna na stejné výrobní lince. Nejde tedy o samostatnou platformu, ale spíše o spalovací alternativu.
Obě varianty budou nabízeny v různých konfiguracích, včetně komerčních modelů i luxusních verzí. Na více detailů si ale ještě pár měsíců počkáme.
Verdikt
Výzvou pro Van.EA bude přesvědčit zákazníky, že luxusní minivan je lepší alternativou k tradičnímu SUV, zvláště pokud i SUV nese znak Mercedesu. Automobilka věří, že klíčem k luxusu je prostornost, a v této oblasti má Van.EA rozhodně co nabídnout. Zda to zákazníci přijmou, ukáže čas.