Před monumentálním chrámem Sagrada Familia v Barceloně se každý den tísní stovky turistů toužících po dokonalé fotce na sociální sítě. Kvůli ideálnímu záběru neváhají vstoupit do vozovky, zablokovat chodník nebo balancovat s telefonem na eskalátorech z metra. Město se rozhodlo udělat tomu přítrž – návštěvníky chce nasměrovat do speciálně vyhrazeného prostoru.
Radnice aktuálně představila plán na výstavbu „selfie zóny“, která má odlehčit přetíženému okolí ikonické baziliky. Projekt je součástí širší strategie, jejímž cílem je zkultivovat prostor a omezit dopad masového turismu, jenž místním obyvatelům už dlouho komplikuje každodenní život.
Barcelona plans Sagrada Familia selfie space to ease tourist chaos https://t.co/DiwXrSop5D
— Euronews Travel (@euronewstravel) April 9, 2025
6 200 metrů pro fotku s ikonou
Nová selfie zóna vznikne na ploše 6 200 metrů čtverečních mezi fasádou chrámu Narození Páně a náměstím Plaça Gaudí, konkrétně podél ulice Carrer de la Marina. Právě tudy proudí davy turistů mířících ke slavné stavbě architekta Antoniho Gaudího. Zóna nabídne bezpečné a vizuálně atraktivní místo k focení, aniž by narušovala dopravu a pohyb chodců.
„Nový projekt pomáhá řešit prostor, kde je obtížné sladit využití mezi návštěvníky chrámu a okolím,“ uvedla městská rada v tiskové zprávě.
Hotovo do výročí Gaudího smrti
Výstavba této „selfie zóny“ má začít po létě a být dokončena do dubna 2026. Otevřena tak bude na 100. výročí Gaudího úmrtí.
Projekt za 2,7 milionu eur je součástí širšího plánu za 15,5 milionu eur na zlepšení infrastruktury a správy návštěvníků v okolí Sagrady Familie. Ta ročně přiláká 4,7 milionu návštěvníků a je druhou nejnavštěvovanější památkou ve Španělsku hned po granadské Alhambře.
Turismus pod kontrolou
Barcelona čelí náporu turismu dlouhodobě. Ročně sem zavítá přes 32 milionů lidí a město se už několik let snaží hledat rovnováhu mezi pohostinností a kvalitou života místních. V roce 2024 spustilo radikální plán za 44 milionů eur, který má pomocí posílení úklidových a bezpečnostních služeb zkultivovat 16 turisticky nejzatíženějších lokalit.
Loni v létě pak město vyměnilo svůj letitý slogan Visit Barcelona za novou značku This is Barcelona, čímž signalizovalo jasný odklon od masového turismu.
V dalších letech chce Barcelona dále zpřísnit pravidla – plánuje například ukončit krátkodobé pronájmy bytů přes platformy typu Airbnb a omezit výletní lodě. Cílem je jediné: aby cestovní ruch začal opět sloužit městu, a ne naopak.