Když na scénu letos vtrhl Palworld, hráči okamžitě poznali podobnosti s Pokémony. Chytání tvorů pomocí „Pal Spheres“, jejich využívání v soubojích i při craftění připomínalo ikonické mechaniky z herních titulů od Nintenda až příliš. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat – Nintendo společně s The Pokémon Company podali žalobu. Ale zdá se, že vývojáři se jen tak nevzdají.
V rámci svého právního obranného manévru totiž tvrdí, že Nintendo si patentovalo něco, co už dávno existovalo jinde. „Nevykradli jsme Nintendo – jen jsme použili nápady, které byly veřejně známé už předtím,“ shrnuje situaci server Dexerto.
Nintendo si prý patentovalo běžné herní mechaniky
Podle dokumentace zveřejněné serverem Games Fray Pocketpair argumentuje, že patenty, na které se Nintendo v žalobě odvolává, neměly být nikdy schváleny. Důvod? V době podání patentových přihlášek už podobné funkce existovaly ve hrách jiných vývojářů.
What's Palworld Dev's Defence Against Nintendo's Lawsuit? Pikmin 3, Apparently. https://t.co/Wok8PWozlr
— Nintendo Life (@nintendolife) April 21, 2025
Proti Nintendo patentu JP7545191, který popisuje „zachycování postav pomocí vypouštění bojových postav (monster) nebo zachytávacích koulí“, studio zmiňuje řadu herních titulů – například Craftopii (jejich vlastní dřívější hru), Rune Factory 5, Titanfall 2 nebo Pikmin 3 Deluxe. Všechny tyto hry podle Pocketpairu umožňují podobnou mechaniku zachytávání a vypouštění postav či předmětů specifickým směrem.
Další dva patenty (JP7493117 a JP7528390), které se zaměřují na „zachycování postav“ a „plynulé přepínání mezi jízdními objekty“, byly napadeny s odkazy na tituly jako Fallout (mod Nukamon), Octopath Traveler, Monster Hunter 4G, ARK: Survival Evolved nebo dokonce The Legend of Zelda.
Podle Pocketpair tedy Nintendo nevymyslelo nic nového, jen si nechalo patentovat mechaniky, které už byly veřejně známé a běžně používané v herním průmyslu.
O co vlastně jde?
Nintendo a The Pokémon Company v žalobě požadují odškodné 5 milionů jenů (cca 800 tisíc Kč) plus úroky z prodlení. Jejich oficiální reakce na obhajobu Pocketpair zatím nebyla zveřejněna, ale je jasné, že se právní bitva rozjíždí naplno. A zatím to vypadá, že Pocketpair se nechystá složit zbraně – naopak, sází na precedensy a podporu hráčské komunity.
Palworld se nedá
Tahle kauza je víc než jen souboj dvou her. Otevírá totiž zásadní debatu, kde končí inspirace a začíná kopírování. A co si herní studia vlastně mohou chránit právně, pokud jde o základní herní mechaniky. Pokud Pocketpair uspěje, mohlo by to znamenat menší vliv velkých značek na definici toho, co je „jejich“. A to by mohlo změnit způsob, jakým se hry vyvíjejí i chrání.