Na první pohled se jedná o legendární stroj, který u nás znají všichni pořádní milovníci motorek. 300 CL inspirovaná kývačkou. Přestože některým trhá srdce fakt, že legenda české motocyklové výroby se přesunula do Indie, alespoň značka přežila. 300 CL napodobila vzhled kývačky, která brázdila silnice už po roce 1950. Neskutečně povedený stroj se konečně dostal i do ČR.
Překrásný design, který si rozhodně nezadá s žádnou moderní klasikou. Výrobci jasně předestřeli, že jejich model musí odkazovat na historii stroje, který byl ve své době dál než Harley Davidson. Ikonická kombinace chromu a červeno hnědé barvy se zlatými linkami propůjčuje Jawě přímo kouzelný efekt. 300 CL navíc nabízí vcelku slušný výkon, a tak nemusíme mít strach, že se na motorce budeme nudit. Ostatně, Jawy z moderní výroby mají k nudě velice blízko.
— Jawa Motorcycles (@jawamotorcycles) July 10, 2022
Design
Fantastické a velice přesné zpracování. 300 CL skutečně jede ve stopě historie modelu, kterému se neřeklo jinak než „kývačka“. Motorka jezdí na drátem vypletených kolech 18 a 17 palců. Brzdy už sice nevyužívají bubny, ale kotouče jsou přeci o dost efektivnější. Rám je natřený ikonickou červeno hnědou barvou, a tak společně s motorem vzniká perfektní kontrast.
Přední blatník se zlatými linkami si drží pěkně oblou siluetu. Na konci vidlice se nám zrak zastaví na světlometu v typické kapličce ve tvaru kapky. Řídítka jsou pěkně vysoko, a tak i jízdní pozice působí uvolněně a vzpřímeně. Nejznámější a zároveň velice povedená se stala nádrž. Typický tvar, bez kterého by celý design prostě nefungoval. Objem 13,2 litrů nám rozhodně vystačí i na delší jízdy.
Motorizace
Čtyřtaktní jednoválec o objemu 295 cc. Tenhle mazlík dokáže vyprodukovat výkon až 17 kW a krouticí moment 25 Nm. To je v této kategorii slušný výsledek. Navíc si musíme uvědomit, že 300 CL je krásně ovladatelná motorka a my tak máme šanci výkon využít naplno. Na rozdíl od historie, dnes se startuje elektrickým startérem. Tenhle 182 kg vážící stroj je zkrátka unikát, který nás nepřestane bavit.
Verdikt
Přestože výrobci zakomponovali startér, nebo ABS, 300 CL si zachovala tvář a my tak můžeme směle konstatovat, že se vší hrdostí a vážností odkazuje na svou historii. Zde musíme přiznat, že indická Jawa udělala neskutečnou práci, kterou ocenila na 150 000 korun.