Společnost Google pomalu směřuje k nové platformě rozšíření pro Chrome s názvem Manifest V3. Jedná se o kontroverzní aktualizaci, neboť způsobí, že rozšíření pro blokování reklam v podstatě nebude možné použít. Informoval o tom server Ars Technica.
Počínaje Chrome 112 v lednu 2023 začne společnost ukončovat podporu Manifestu V2 v kanálech Canary, Dev a Beta. V červnu pak s prohlížečem Chrome 115 začne experimentovat s vypínáním podpory i ve stabilním kanálu (pro všechny uživatele)
„Chrome bude k vypínání Manifestu V2 přistupovat postupně a experimentálně, aby zajistil bezproblémové používání koncovými uživateli během procesu postupného vypínání,“ vysvětlil David Li, produktový manažer společnosti Google, v příspěvku na blogu. „Rádi bychom se ujistili, že vývojáři mají potřebné informace a dostatek času na přechod na novou verzi manifestu a na zavedení změn pro své uživatele.“
Chrome’s next extension platform is likely coming in 2023—alongside some new changes that will make ad blockers less effective under the guise of protecting privacy and security.https://t.co/53oXqEP06O
— Ars Technica (@arstechnica) October 1, 2022
Aktualizace je velmi kontroverzní
Manifest V3 sice obsahuje spoustu změn, z nichž mnohé jsou podle Googlu ve jménu ochrany soukromí a bezpečnosti, ale hněv vyvolává zejména to, jak ovlivní rozšíření pro blokování reklam. V podstatě je učiní téměř nepoužitelnými.
Ad-blockery nyní využívají API „webRequest“ prohlížeče Google Chrome k blokování požadavků HTTP prostřednictvím stávajícího rozšíření Manifest V2. Rozšíření Manifest V3 má místo toho API „declarativeNetRequest“, které využívá seznam blokovaných konkrétních adres URL. Problémem je, že seznam je omezen na pouhých 30 000 URL adres namísto obvyklých seznamů, které mají v sobě více než 300 000 webů.
Od června 2022 již není možné do webového obchodu Chrome přidávat nová rozšíření používající Manifest V2. Rozšíření MV2, která jsou již ve webovém obchodu Chrome k dispozici, lze stále stahovat a vývojáři je mohou aktualizovat.
Od června 2023 již nebudou rozšíření používající MV2 v obchodě viditelná a pro klasické uživatele nepoužitelná. Pro podniky to znamená, že je nebude možné nově instalovat, ale stávající uživatelé je budou moci stále používat. V lednu 2024 přestane webový obchod Chrome přijímat aktualizace pro rozšíření používající MV2 a všechna budou z obchodu odstraněna a to i pro podniky.
Zdá se, že reklamní divize společnosti Google má na design prohlížeče Chrome stále větší vliv. Společnost například odmítá blokovat sledovací soubory cookie, dokud nezabuduje reklamní systém přímo do prohlížeče Chrome.