Tlak na snížení emisí a zlepšení palivové účinnosti nutí výrobce letadel k zásadním inovacím v konstrukci. Změny, které nás čekají v příštím desetiletí, mohou výrazně proměnit podobu dopravních letadel, jak je dnes známe.
Svět dopravních letadel za posledních několik desetiletí zůstal v mnoha ohledech stejný. Modely jako Boeing 737, uvedený na trh v roce 1967, si uchovaly svůj charakteristický vzhled i v posledních verzích. Avšak s narůstajícím tlakem na snižování emisí, které představují až 2,5 % celosvětových emisí CO2, se výrobci letadel musí uchýlit k zásadním inovacím. Nové konstrukční návrhy, jako jsou delší a tenčí křídla či koncepty spojené s „blended wing body“, by mohly přinést významné změny v leteckém průmyslu a posunout jej směrem k udržitelnějšímu provozu.
Flying-Vs and longer wings: how the familiar shape of passenger planes is about to change https://t.co/tvpRiY7Snj
— Guardian Australia (@GuardianAus) September 28, 2024
Nové tvary pro lepší účinnost
Jednou z největších změn, která by mohla přijít, je odklon od tradičního „trubicového“ tvaru letadla, který dominuje již několik desetiletí. Výrobci, jako Boeing a Airbus, nyní experimentují s delšími a tenčími křídly, která mají potenciál zvýšit vztlak a snížit odpor vzduchu. Boeing například vyvíjí model s názvem transonic truss-braced wing, který využívá dlouhá křídla podepřená vzpěrou. První testy ukázaly zlepšení spotřeby paliva o 9 %, přičemž cílem je dosáhnout až 30% úspory paliva.
Airbus, který rovněž pracuje na vývoji pokročilých křídel, se soustředí na výzkum aerodynamických vlastností. „Fyzikální zákony nám říkají, že křídla musí být delší a štíhlejší,“ říká Sue Partridge, vedoucí obchodních operací Airbusu ve Spojeném království. Dále Airbus zkoumá koncept blended wing body, který by integroval trup letadla s křídly, což by vedlo k ještě efektivnějšímu vztlaku a snížení spotřeby paliva.
Nové motory jako motor pokroku
Zásadní změny čekají i v oblasti motorů. Jednou z největších inovací by mohl být návrat otevřených vrtulí, které umožní využít větší ventilátory, a tím zvýšit účinnost motorů. CFM, společný podnik General Electric a Safran, vyvíjí motor Rise, který by mohl snížit spotřebu paliva a emise až o 20 %. Tento motor, schopný dosahovat rychlostí až Mach 0,8, by mohl vypadat podobně jako turbovrtulové motory, avšak s výrazně vyšší efektivitou.
Další drobná vylepšení, jako jsou křidélka na konci křídel, již nyní přináší menší úspory paliva. Křidélka, inspirovaná přírodou, se poprvé objevila v 70. letech jako odpověď na ropnou krizi. Například rozdvojená křidélka u letadel řady Boeing 737 snižují spotřebu paliva až o 2 % na dlouhých trasách.
Výzvy a příležitosti pro cestující
I když nové technologie a inovace mohou přinést značné úspory paliva, jejich zavedení přináší také určité výzvy. Například u konceptů letadel se spojeným trupem a křídly, jako je Flying-V z Delftské univerzity, by cestující mohli sedět dál od oken a pociťovat výraznější pohyb letadla během zatáčení. To by mohlo vyžadovat instalaci displejů simulujících denní světlo, což by mohlo být pro některé cestující nepohodlné.
Budoucnost letadel: Radikální nebo evoluční změna?
Přestože výrobci letadel jako Boeing a Airbus stále zvažují různé přístupy, je pravděpodobné, že příští generace letadel bude do jisté míry připomínat ta současná. Nicméně radikální inovace, jako jsou „blended wing“ modely nebo nové motory s otevřenými vrtulemi, by mohly přinést výrazné změny ve vzhledu i vnímání letadel cestujícími. Jakmile se tyto novinky začnou objevovat na obloze, možná budeme svědky toho, že lidé začnou letadlům věnovat větší pozornost a hodnotit jejich tvary podle toho, jak radikálně se budou odlišovat od dosavadních standardů.
Letectví stojí na prahu zásadních změn. Zda budou tyto inovace přijaty a zda se stanou běžnou součástí naší letecké zkušenosti, ukáže až čas, ale jedno je jisté – budoucnost letectví se bude odehrávat ve znamení radikálních a udržitelných inovací.