Neskutečně výkonný sportovní počin, který firma Lotus nabídla veřejnosti, s sebou nese nevídaně zajímavý příběh. Hypecar, jak se anglicky tento sportovní automobil označuje, dává jasně najevo, že jízda v modelu Evija bude plná čistého adrenalinu. Lotus tímto autem odstartoval fascinující kapitolu své výroby, která je doslova nabitá elektřinou a skvostným designem.
Evija si s sebou na trh nese opravdu krásný příběh. Ten zároveň ideálně posloužil výrobcům jako propagační materiál. EVA stojí za významem „nový v existenci“. To označuje jak pořadí takto výkonného automobilu v portfoliu automobilky, tak novou cestu, na kterou se Lotus vydal. Doposud jsme byli zvyklí na nablýskané spalovací stroje, pohon u nového modelu Evija je ovšem plně elektrifikován. Kromě výkonného motoru ovšem tento Lotus přichází se vskutku nezapomenutelným vzhledem. Pojďme se na tento zázrak techniky podívat zblízka.
Design
Výrobcům se povedlo propojit myšlenku zcela nového přístupu sestavování elektrických vozů, který s sebou nese futuristický vzhled, a jasnou linku zajetých sportovních střel. Lotus Evija navíc musel obstát ve velmi přísném hodnocení aerodynamiky. Vůz je proto vybaven průduchy a celá zadní část je navíc postavená tak, aby naprosto nijak nekladla odpor vzduchu. Přeci jen, masivní výkon je třeba podpořit hladkým povrchem karoserie.
Přední část se posadila hodně nízko. Vedle laserových světlometů, které jsou první na světě, najdeme první dva průduchy, které vyvádí vzduch nad čelním sklem. Pod maskou se nachází nárazník, jehož dolní část disponuje velice ostrým profilem. Jeho průduchy vyvádí vzduch k předním kolům. Ta nabízejí velikost 20 palců, zadní pak 21 palců. Zadní funkční designový doplněk se jmenuje Venturiho tunel. Je zakončen LED osvětlením.
Vnitřek krásně vystihuje pojem „závodní luxus“. Obdélníkový volant značí, že se skutečně nacházíme v hypervoze. Dokonce i přepínání módů a všech dalších funkcí na řadícím sloupku po pravé ruce je neskutečně vydařeným vzhledovým doplňkem. Sedačky kombinují karbon a kůži. Skvěle vyřešená kabina.
Motor
Čtyři elektrické motory zajišťují modelu Evija výkon 1970 koní. To už je hodnota, která i trochu děsí. Dojezd 400 km je v takovémto případě více než adekvátní. Na 80 % se baterie nabije za 12 minut, což bychom mohli směle považovat za rekord.
Verdikt
Hodnotit Lotus Evija je extrémně náročné. Pouhé svezení může znamenat zážitek na celý život. Vzhledem k faktu, že z linky sjede pouze 130 kusů znamená pravděpodobně 100% nedostupnost. Lotus se překonal.