Nový Dodge Charger Daytona Scat Pack 2024 – futuristický kus techniky, který paradoxně trpí pod tíhou své vlastní historie. Když se totiž začne srovnávat s legendami muscle car světa, ať už těmi klasickými nebo nedávnými Hellcaty, je to cesta k nepochopení.
Problém je v očekáváních. Pokud přijedete k Daytoně s tím, že dostanete elektrického nástupce spalovacích bestií se znakem Hellcat, čeká vás zklamání. Ne proto, že by byl nový Dodge Charger špatný – právě naopak. Jen mu byl přisouzen nesprávný odkaz. Tato dlouhá, široká dvoudveřová loď by neměla nést pochodeň muscle car éry, ale spíš navázat na časy, kdy parkoviště lékařských kongresů plnily majestátní kupé značek jako Cadillac, Lincoln nebo Chrysler. Charger Daytona není muscle car. Je to velké grand tourer kupé.
Rozměry křižníku
Nová platforma STLA Large napovídá už svým názvem, kam směřujeme. Celková délka 5 250 milimetrů je o 142 milimetrů delší než u Chargeru Hellcat 2023. Rozvor 3 073 milimetrů znamená víc místa nejen pro zadní pasažéry, ale i pro celkový vizuální dojem. Auto působí mohutně a majestátně. Ale přináší to i svou daň, hmotnost přes 2,6 tuny. A to je v přímém rozporu s tím, co kdysi dělalo muscle cars tak atraktivní, tedy poměr výkonu a hmotnosti.
Výkon tu ale rozhodně nechybí. 670 koní a 850 Nm točivého momentu z dvojice elektromotorů, kdy každý pohání jednu nápravu. Sprint na 100 kilometrů v hodině zvládne za 3,3 sekundy a čtvrtmíli za 11,7 sekundy. Ale fyziku neošálíte. Ta hmotnost je cítit. A právě tady začíná být jasné, že tohle není klasická „svalnatá“ bestie.
Klid místo chaosu
Jízda v Daytoně nemá podle Car and Driver nic společného s divokým poskakováním klasických muscle cars. Díky adaptivnímu podvozku (součást Track balíčku za cca 90 000 Kč) se vůz chová vyrovnaně, hladce, bez nervózních projevů. Tiché plachtění silnicí naruší jedině, pokud zapnete falešný výfuk Fratzonic, který vám auto obalí burácením jako ze „spalováku“. Některým to přijde vtipné, jiným spíš zbytečné.
Dojezd a praktičnost
Co trochu pokulhává, je dojezd. Platforma s 400V architekturou a 94kWh baterií zvládne jen 348 km (EPA) v této sportovní specifikaci. Ale na 350kW nabíječce jsme se z 50 procent na 80 procent dostali rychleji, než trvala zastávka na kávu.
Verdikt
Charger Daytona je výborné auto. Ale není to muscle car. Je to luxusní, stylové GT, které si zasloužilo odznak Chrysler Imperial, ne Dodge Charger. Pokud se zbaví přetvářky a marketingových předsudků, může se z něj stát nová ikona.