Velké automobilky se obvykle nepouštějí do vývoje těchto typů vozidel, ale Hyundai se rozhodl udělat výjimku. Ve spolupráci s indickou společností TVS Motor Company představil jihokorejský výrobce dvojici elektrických vozidel určených pro tzv. „last mile“ mobilitu v Indii, ale s potenciálem i pro globální trh.
Na nedávném Bharat Mobility Global Expo Hyundai odhalil dva inovativní koncepty mikro mobility – E3W a E4W – navržené ve spolupráci s TVS Motor Company. Tyto elektrické tříkolové a čtyřkolové modely si kladou za cíl řešit naléhavou potřebu Indie po cenově dostupné a ekologické dopravě v hustě osídlených městech. E3W se inspiruje tradičními autorikšami a představuje jejich moderní pojetí s elegantním designem, elektrickým pohonem a vylepšenou bezpečností a pohodlím. E4W, jeho čtyřkolová varianta, má širší uplatnění a otevírá TVS možnost globálních prodejů mimo Indii.
Hyundai Motor Company and TVS Motor have unveiled concept models of advanced electric three-wheeler (E3W) and micro four-wheeler (E4W) vehicles at the Bharat Mobility Global Expo 2025.#hyundai #tvs #hyundaimotors #tvsmotor #vehicleseries #bharatmobility2025 pic.twitter.com/BzrzZhduA4
— vehicle series (@vehicleseries) January 19, 2025
Expanze na spadnutí
Hyundai popisuje E3W jako moderní pojetí běžného indického autorikši. Tento typ vozidla se však neomezuje jen na Indii. Tříkolky se běžně používají i v jiných zemích Asie, a právě proto si myslíme, že může uspět i v Českých a evropských městských podmínkách.
E3W přináší několik inovativních prvků, které mohou být užitečné pro uživatele. Například celou karoserii lze nadzvednout, což zlepšuje odolnost proti povodním. Centrální pozice řidiče a minimalistický design vozidla umožňují snadné manévrování v husté dopravě a nabízejí lepší výhled. Zároveň oba koncept disponují dlouhým rozvorem pro větší prostor pro cestující vzadu.
Bezpečnost na prvním místě
Hyundai také přidal střechu a přední sklo, což zvýšilo ochranu proti povětrnostním vlivům a přineslo i malou deformační zónu pro zvýšení bezpečnosti. Společnost zvolila relativně velká kola pro pohodlnější jízdu a vozidlo je dokonce vybaveno tažnými háky pro případ, že by nás snad někde rikša nechala.
Verdikt
Kromě role městského přepravce chce Hyundai nabídnout E3W i E4W jako efektivní řešení pro malé a střední podniky. Koncept navíc zahrnuje možnost využití jako průzkumného vozidla pro těžce dostupné oblasti nebo variantu s nájezdovou rampou pro snadný přístup vozíčkářů.
S takovým řešením by mohl Hyundai E3W změnit podobu městské mobility nejen v Asii, ale i ve světě. Pokud se ukáže jako úspěšný, mohl by se v budoucnu objevit i na evropských trzích.