Nedávná zpráva odhalila, že společnosti Meta a Google údajně omezují přístup k přesným informacím o potratech a zároveň umožňují šíření dezinformací. Zpráva, na níž spolupracovalo Centrum pro boj proti digitální nenávisti (CCDH) a charitativní organizace MSI Reproductive Choices, nalezla důkazy o tom, že tito technologičtí giganti brání šíření přesných informací o potratech a reprodukčních právech v Africe, Asii a Latinské Americe. O problematice informoval deník Metro.
Zpráva odhalila, že Meta, mateřská společnost Facebooku, Instagramu, WhatsAppu a Threads, spolu s Googlem omezují místní poskytovatele potratů v propagaci jejich služeb. Zpráva rovněž upozornila na selhání těchto platforem v boji proti zneužívání a dezinformacím, které ohrožují zdravotnické pracovníky a podkopávají přístup veřejnosti k reprodukční zdravotní péči.
Facebook profits from anti-abortion disinformation ads https://t.co/Vz2oaXZYaZ
— Metro (@MetroUK) March 27, 2024
CCDH také zjistila, že Meta profituje z protipotratových reklam, které zadávají aktivisté, aby odradili lidi od vyhledávání potratů prováděných v zahraničí. Zpráva citovala rozhovory s místními týmy MSI, které podrobně popsaly problémy, jimž čelí kvůli omezením sociálních médií.
Zpráva uvedla, že hlavní platformy sociálních médií omezují přístup k přesným informacím o potratových službách v Ghaně, Keni, Mexiku, Nepálu, Nigérii a Vietnamu z nejednoznačných důvodů, například kvůli tomu, že obsahují „citlivý obsah“. MSI uvedla, že v Nepálu a Vietnamu byly omezeny její vlastní reklamy, a její tým v Ghaně oznámil, že reklamy Google byly nadměrně „restriktivní“, a dokonce zakázaly používat termín „možnosti těhotenství“ při plánování kampaně, informuje deník Metro.
Zpráva také analyzovala knihovnu reklam společnosti Meta v Ghaně a Mexiku a odhalila, že reklamy proti potratům propagující nepravdivá nebo zavádějící tvrzení byly v letech 2019-2024 v obou zemích zobrazeny milionkrát, což společnosti přinášelo zisk.
Zpráva dále kritizovala společnosti provozující sociální média za to, že „zavírají oči“ před zneužíváním a dezinformačními kampaněmi zaměřenými na poskytovatele potratových služeb ve zkoumaných zemích. Místní týmy v Keni hlásily nárůst urážlivých výrazů, včetně termínu „zabijáci dětí“, na Facebooku a dalších platformách. Tým MSI v Ghaně hlásil, že podobné zprávy dostává i na TikToku.
Imran Ahmed, výkonný ředitel CCDH, kritizoval technologické giganty za nedostatečnou péči o ochranu místních lidských práv a občanských svobod. Whitney Chinogwenya, marketingová specialistka MSI Reproductive Choices, tento názor podpořila a uvedla, že globální Jih je těmito velkými technologickými platformami, které upřednostňují zisk před lidmi, zanedbáván.
Mluvčí společnosti Meta Ryan Daniels v reakci na tuto zprávu uvedl, že povolují příspěvky a reklamy propagující zdravotnické služby, včetně diskusí a debat kolem nich, ale musí dodržovat jejich pravidla, včetně těch o lécích na předpis a dezinformacích.