Ford, to je značka, kterou všichni velice dobře známe. Jenže po velkých miliardových ztrátách opouští tato automobilka další významný trh a je nucena zavírat více a více továren. A se zavíráním továren samozřejmě souvisí i propouštění zaměstnanců, a to ve velkém.
Psal se rok 2000, když světová značka zvaná Ford dosáhla největšího zisku ze všech automobilek na světě. Právě to byly doby, kdy firma Ford vládla evropskému trhu a spadaly pod něj takové značky, jakými jsou Aston Martin, Volvo nebo Jaguar.
Dokonce ještě před prahem nového tisíciletí překonaly prodeje Fordu i významný koncern Volkswagenu – americká automobilka v Evropě dokázala prodat téměř 1,5 milionu aut.
Postupně se Ford dostával na světový trůn. Kromě výše zmíněných značek zahájila firma spolupráci i s automobilkou Land Rover, také držela třetinový podíl v Mazdě.
Jenže poté přišlo na řadu několik chybných manažerských rozhodnutí a úderem dalších let začala značka nejenže stagnovat, ale propadat. Ford začal odprodávat všechny výše zmíněné značky, včetně lokální americké značky Mercury. V roce 2016 uzavřel své továrny v Japonsku, Indonésii, Austrálii a Novém Zélandu.
No a zkraje roku přišel Ford i o svou továrnu v Brazílii, přičemž nyní odchází z dalšího, a nutno podotknout velmi významného trhu. Šéf automobilky Jim Farley totiž prohlásil, že Ford v brzké době opustí i trh v Indii.
Podle něj během 10 let nakumulovala místní pobočka ztrátu ve výši dvou miliard dolarů, což je v přepočtu na české koruny zhruba 43 miliard! Aktivní má zůstat pouze továrna ve městě Chennai, kde se vyrábí pohonné jednotky. Zachováno má být pouze 600 pracovních míst.
Nedokázali jsme najít udržitelný způsob k dosažení dlouhodobé ziskovosti,“ uvedla firma.
„K rozhodnutí (ukončit výrobu v Indii) přispěly roky hromadících se ztrát, přetrvávající nadbytečné kapacity v odvětví a také absence předpokládaného růstu na indickém automobilovém trhu,“ doplňuje vedení Fordu.
Celkovou situaci ve firmě značí i odbyt jejich aut na evropském trhu. Oproti těm nejlepším létům, kdy Ford v Evropě dodal bezmála 1,5 milionu aut, klesl prodej téměř o 50 procent!
Dodávka v loňském roce činila pouhých 699 tisíc vozů. A podle aktuálních spekulací čeká Ford podobný osud i právě na evropském kontinentu. Americká společnost má stále dodávat náhradní díly, přičemž se má Ford soustředit na výrobu hybridních a elektrických vozidel.