Nejvyšší britská „železnice“ se má po pěti letech znovu otevřít na začátku příštího roku. Fungovat by měla část lyžařské sezóny 2022–23. Informoval o tem server Euronews či BBC.
Dvoukilometrová lanovka Cairngorm stoupá po severních svazích Cairn Gorm, 1200 metrů vysoké hory ve Skotsku, která nabízí přes 30 km sjezdovek.
Cairngorms funicular could open early 2023, says HIE – https://t.co/duOEDrsr1K{
The UK’s highest railway could reopen early next year – almost five years after structural problems shut it down.The Cairngorm funicular has been closed since September 2018.The Scottish governme…— Eric Thompson (@isearch247) November 2, 2022
Železnice vozila lyžaře na horu 17 let, dokud si konstrukční problémy nevynutily její uzavření v září 2018. Může se však znovu otevřít začátkem příštího roku poté, co skotská vláda investovala 16 milionů liber do jejích oprav.
Podle společnosti Highlands and Islands Enterprise (HIE), provozovatele, který lanovku zároveň vlastní, by vlak mohl být v provozu po část lyžařské sezóny 2022–2023.
„Velmi komplexní program stavebních prací na posílení 2km viaduktu začal v listopadu 2020 a má být ukončen na podzim 2022,“ stojí v prohlášení HIE.
„Bude také instalován nový řídicí systém lanovky a po něm bude následovat období testování a certifikace, než budou cestující opět přivítáni na palubě.“
Zpoždění kvůli covidu i vánici
Opravy na železnici začaly v dubnu 2021. Společnost doufala, že lanovka bude k dispozici počátkem tohoto roku. Ale opravy zdržel covid-19, nedostatek materiálu a vánice, píše server Euronews.
Lanovka spojuje základní stanici s restaurací a lyžařským areálem v nadmořské výšce 1 097 m na hoře Cairn Gorm poblíž Aviemore.
Společnost HIE, která také vlastní lyžařské středisko, získala na začátku roku 2021 stavební povolení na opravy od správy národního parku Cairngorm a v červenci téhož roku financování skotské vlády, uvádí BBC.
Jak funguje lanovka Cairngorm
Cairngorm je ‚lanovka‘ – známá také jako šikmá dráha. Konvenční vlaky používají ocelová kola na ocelových kolejích. To je efektivní – ale nedostatek tření jim brání získat trakci ve strmých kopcích.
Lanovky táhnou vlaky do strmých svahů pomocí kabelu. Slovo lanovka, v angličtině „funicular“, pochází z latinského „funiculus“, což se volně překládá jako „lano“.
Titul nejstrmější lanovky na světě si nárokuje švýcarská „Stoosbahn“. Na délce trati 1,7 km stoupá o neuvěřitelných 744 metrů. Má sklon více než 47 stupňů.
Vzhledem k tomu, že cestovatelé jsou stále více ohleduplní k životnímu prostředí, roste popularita cestování vlakem. Pokud se chcete vypravit do Skotska za lyžováním, proč nesednout do vlaku a vyhnout se tak emisím z létání? I cesta může být cíl.