Ano, slyšíte dobře. Letošní ročník dakarské rallye přivítal premiérově také kategorii Classic a do ní se rozhodl přihlásit se Škodou 130 LR Ondřej Klymčiv. Ten má s náročným závodem bohaté zkušenosti díky motorce, s veteránem ale pojede poprvé.
Stejně tak vlastně i jeho jezdecký kolega Petr Vlček. Co to vlastně Rallye Dakar Classic je? Zhruba něco jako závod starých vykopávek, které jely tuhle rallye ještě před rokem 2000. Škoda sice nikdy na Dakaru nebyla, dostala ale díky svým bohatým závodním zkušenostem výjimku.
Možná si říkáte, jak je možné, že mezi sebou mohou osobní a nákladní klasické vozy závodit. Odpověď je jednoduchá: jede se tzv. sekundová rallye. Hlavní tedy není nejrychlejší čas, ale přesnost na desetinky vteřin. Vypadá to asi nějak takhle:
Ale ještě předtím, než se začaly řešit podrobnosti na závod v poušti, byla hlavním bodem celého projektu stavba vozu. Závodní speciál se předělával celé prázdniny a budoucí účastníci Dakaru dokonce vybírali finance od lidí před internet.
„Chceme, aby v tom lidi jeli s námi. Jsem patriot, jsem hrdý na to, že jsem Čech. Věřím, že se to podaří. Máme u nás skvělé lidi, zlaté ručičky, výborné nápady a dobré srdce. Chci i tu hrdost vyzdvihnout, aby se lidi cítili součástí něčeho historického,“ vysvětloval před půl rokem Klymčiv.
Povedlo se. Auto má všechny potřebné parametry k tomu, aby jelo. Minulostí už jsou i dvě kola a zatím mu v jeho kubatuře patří šesté nejlepší místo. Cíl? Hlavně dojet. „Jsem přesvědčený, že auto dotáhneme do cíle klidně i v zubech,“ prohlásil Klymčiv.
Tak držme mladoboleslavské Škodě 130 LR i její posádce palce!