S příchodem nástroje Sora od společnosti OpenAI čelí filmový průmysl novým výzvám a příležitostem. Tato technologie slibuje usnadnit natáčení filmů, snížit náklady a otevřít dveře nezávislým filmařům. Přesto má řadu nedostatků, které zatím brání jejímu plnému využití v praxi.
Sora umožňuje vytvářet krátká videa o maximální délce 20 sekund nebo upravovat stávající klipy na základě textových zadání. Například režisérka Michaela Ternasky-Holland použila tento nástroj k vytvoření krátkého filmu, který byl promítán na festivalu Tribeca. Jak však uvedla pro Business Insider, „tyto nástroje dávají pocit kontroly, ale vždy záleží na člověku, který je ovládá“. Sora tak sice může zlevnit proces tvorby, například při výrobě ukázkových klipů, ale zatím nedosahuje kvalit, které by ji učinily vhodnou pro finální produkci.
Sora's dazzling AI could democratize filmmaking for the next generation — but it still has lots of limitations https://t.co/VwwXqFDICz
— Insider Tech (@TechInsider) December 15, 2024
Podle serveru Business Insider není Sora zatím připravena na plnohodnotné nasazení do filmů. Technologie často naráží na problémy, jako je obtížnost vykreslení více postav v jedné scéně nebo vizuální nedostatky spadající do „uncanny valley“. Odborníci jako profesor Dana Polan z NYU vidí její hlavní přínos především v přípravné fázi filmu, například při tvorbě animovaných storyboardů nebo „pitch reelů“.
Nástroj Sora není jediný svého druhu. Konkurenční platformy jako Runway již našly uplatnění v oboru, například při editaci záběrů ve filmech nebo televizních pořadech. George Huang z UCLA věří, že i Sora brzy najde místo ve finálních produkcích: „AI by se mohla ve filmech objevit už příští rok.“ Současně však upozorňuje na přetrvávající strach z umělé inteligence, který podněcuje samotný Hollywood svými dystopickými příběhy.
Jednou z hlavních výhod AI v kinematografii je její schopnost snižovat náklady. Podle Huangových slov to „může téměř demokratizovat proces tvorby filmu a snížit bariéry pro vstup.“ Mladí tvůrci, jako student Tahsis Fairley z Chapman University, vítají možnost experimentovat s vizuálními nápady, aniž by bylo třeba velkých investic. Na druhou stranu, někteří se obávají ztráty pracovních míst v odvětví, zejména v oblastech, jako je animace nebo práce s komparzem.
I přes své nedostatky má Sora potenciál zásadně proměnit způsob, jakým se filmy vytváří. Jak však upozorňuje server Business Insider, tento nástroj stále bojuje s technickými omezeními. Jeho budoucnost bude záviset na schopnosti překonat tyto překážky a najít rovnováhu mezi efektivitou a zachováním lidského prvku v umění.