S autonomním řízením se doslova „roztrhl pytel“. Automobilky se předhánějí, která vymyslí lepší inovace. V poslední době na trhu vzbudila rozruch Tesla, není ale jediná. Nový systém STLA AutoDrive 1.0 od Stellantis umožňuje jízdu bez rukou, avšak pouze do rychlosti 60 kilometrů za hodinu. Firma zatím neplánuje jeho uvedení na trh. Je ale dost možné, že si to rozmyslí.
Společnost Stellantis, pod kterou patří například Peugeot a mnoho dalších, představila nový systém pro autonomní řízení, který umožňuje řidičům sledovat filmy, číst e-maily nebo se zamýšlet nad smyslem života při pohledu do nekonečna. Samozřejmě jen v případě, že se pohybují rychlostí nepřesahující 60 km/h. A i tak je třeba být připraven na případné převzetí řízení, protože i vozidla s autonomní technologií úrovně 3 mohou řidiče kdykoliv vyzvat k zásahu.
STLA AutoDrive 1.0, esta es la conducción autónoma de nivel 3 de Stellantis https://t.co/H6XSagxawE pic.twitter.com/vIDPXI3MRW
— Somos Electricos (@maselectricos) February 21, 2025
Revoluční technologie
Stellantis pojmenoval nový systém STLA AutoDrive 1.0. Maximální rychlost 60 km/h naznačuje, že je určen především pro městskou dopravu a hustý provoz s častými kolonami. Systém je navržen tak, aby fungoval i za snížené viditelnosti, v noci a dokonce i za nepříznivého počasí.
Pokud to dopravní a povětrnostní podmínky umožní, zobrazí se řidiči výzva k aktivaci systému AutoDrive. Po stisknutí fyzického tlačítka převezme systém kontrolu nad řízením, udržováním bezpečné vzdálenosti a regulací rychlosti i brzdění. Zkrátka všechny základní funkce, které během řízení zajišťuje řidič. Ten se bude nově moci ponořit do práce i během času, který stráví v kolonách.
Cesta nekončí
Stellantis uvedl, že v současnosti pracuje na dalším vývoji systému, přičemž cílem je zvýšení maximální rychlosti na 95 km/h a rozšíření funkcionalit i pro jízdu v terénu. Nicméně v prohlášení pro server Car and Driver zástupce Stellantisu potvrdil, že systém zatím nebude komerčně dostupný.
„Naše technologie úrovně 3 je plně vyvinutá a připravená k nasazení, ale současný trh pro autonomní řízení na této úrovni je stále velmi omezený. Strategicky jsme se rozhodli ji prozatím neuvádět na trh. Jakmile se trh vyvine a podmínky budou příznivější, přehodnotíme možnosti komercializace,“ uvedl mluvčí Stellantisu.
Verdikt
Zdá se tedy, že ačkoliv technologie autonomního řízení dělá pokroky, na její běžné využití si ještě budeme muset počkat. Už nyní je ale jasné, že budoucnost na silnicích bude v mnoha případech řízena roboty.