Finové nyní mohou při cestování prokázat svou identitu digitálně na svém telefonu namísto svým fyzickým cestovním pasem. Pilotní projekt zatím funguje jen na několika letech a pro dobrovolníky. Informoval o tom server Euronews.
Cestující na některých letech se společností Finnair budou moci projít hraniční kontrolou pomocí digitálních cestovních dokladů (DTC). Nebudou tak čekat ve frontě na pasovou kontrolu.
Podle finských pohraničních kontrol jsou digitální cestovní doklady „stejně spolehlivé“ jako fyzický pas. Je to poprvé, kdy bude digitální pas akceptován „ve skutečném prostředí hraniční kontroly, údajně poprvé na světě“. Díky tomu by měly být procedury na hranicích „rychlejší a plynulejší než obvykle“.
Země zahájila průlomový proces ve spolupráci s Finnair, finskou policií a provozovatelem letiště Finavia. Může to také naznačovat budoucí vývoj v celé EU.
The Finnish Border Control claim that it will make the experience “faster and smoother than usual”.
In full https://t.co/AsYZoB4Thx
— Euronews Travel (@euronewstravel) September 4, 2023
Jak fungují digitální pasy
Pilotní projekt DTC se 28. srpna otevřel finským cestujícím na letech Finnair do Londýna, Edinburghu nebo Manchesteru. Je k dispozici pouze finským občanům.
Cestovatelé, kteří mají zájem se ho dobrovolně zúčastnit, si nejprve musí stáhnout aplikaci pro digitální cestovní doklady FIN DTC Pilot do svého chytrého telefonu z obchodu Google Play nebo Apple App Store. Aby ji mohli používat, musí mít před instalací aplikace aktivovanou nějakou formu metody uzamčení obrazovky telefonu – PIN, otisk prstu nebo ID obličeje.
Dále se účastníci musí zaregistrovat na hlavní policejní stanici Vantaa, píše server Euronews. To vyžaduje rezervaci schůzky a platný fyzický pas pro vytvoření digitální verze. Během registrace podepíší formulář souhlasu a nechají si pořídit fotografii obličeje určenou k rozpoznávání.
Poté mohou používat DTC na letišti v Helsinkách při cestování do Spojeného království a návratu na letiště Helsinky na přímých letech Finnair až do konce února 2024, kdy zkušební období skončí.
Při každé cestě musí cestující svá data odeslat prostřednictvím aplikace finské pohraniční stráži 36 až 4 hodiny před odletem.
Jak funguje digitální pas na letišti
Finská pohraniční stráž tvrdí, že DTC je „digitální verze fyzického pasu a je stejně spolehlivá“ a dodává, že „umožňuje plynulé a rychlé překročení hranic bez ohrožení bezpečnosti“. Co to ale přesně znamená pro cestující na letišti?
Když finští cestující odlétají z letiště v Helsinkách do Spojeného království, jsou zde připraveny speciální kontroly pro dobrovolníky, kteří službu testují. Pohraničník porovná fotografii s fotografií DTC pořízenou při registraci na policii. Po umístění pasu na samostatnou čtečku se cestující podívá do fotoaparátu, dojde k porovnání a následně projde hraniční kontrolou.
Pilotní program byl zaveden pouze v Helsinkách a cestující se stále musí řídit pokyny místních úřadů ve Spojeném království.
Mohly by být digitální pasy zavedeny v celé EU?
Zkouška digitálních pasů ve Finsku je součástí širšího pilotního projektu EU, protože blok se snaží zlepšit cestovní technologie. V loňském roce Evropská komise oslovila členské státy s dotazem, které země by byly ochotny zapojit se do testování digitálních dokumentů.
Chorvatsko se také dobrovolně přihlásilo a doufá, že koncem tohoto roku spustí svůj vlastní pilotní projekt na letišti v Záhřebu. Jakmile budou informace z těchto pilotních projektů shromážděny, Komise je využije jako součást návrhu na zavedení digitálních pasů ve zbytku EU.