Podle nové zprávy deníku New York Times se YouTube chystá zapnout monetizaci u svých krátkých videí Shorts. Podle zvukového záznamu z porady plánuje YouTube spustit reklamy v YouTube Shorts, kde budou tvůrci dostávat podíl z příjmů.
Od začátku příštího roku budou YouTube Shorts součástí partnerského programu YouTube. To znamená, že ti, kteří se do něj kvalifikují, budou moct začít získávat podíl z peněz, které Shorts vygenerují. YouTube také usnadňuje tvůrcům, kteří se do programu nekvalifikují, vydělávat peníze prostřednictvím spropitného, předplatného a prodeje zboží.
YouTube is turning on the money hose for Shorts — and taking on TikTok for real https://t.co/t2PGHEiNpC pic.twitter.com/NGo0s1C8X6
— The Verge (@verge) September 16, 2022
TikTok je největší konkurence
Chystané změny pomohou YouTube získat náskok před TikTokem, který je pravděpodobně jeho největším konkurentem. YouTube se chce stát životaschopnou a atraktivní platformou pro tvůrce krátkých videí, kteří chtějí za svůj obsah získat stabilní monetizaci. Stojí za zmínku, že tvůrci TikToku a YouTubeři dlouhodobě kritizují možnosti monetizace této aplikace s tím, že platby jsou nízké a nekonzistentní.
Cílem nových změn je nabídnout více a lepší možnosti monetizace než TikTok. YouTube tím také může potenciálně získat mnoho tvůrců, kteří se přesouvají na konkurenční platformy. Změna přichází zhruba 18 měsíců po původním spuštění služby Shorts a rok poté, co produktový ředitel YouTube Neal Mohan slíbil „dlouhodobý projekt monetizace“.
YouTube plánuje vyplácet tvůrcům krátkých videí jen 45 % peněz z reklam. Tvůrci na YouTube totiž tradičně dostávají 55 % příjmů z reklam. Společnost uvedla, že část peněz půjde na platby za hudbu používanou na platformě. Tvůrci budou moct používat cokoli z knihovny bez obav o práva.
Ačkoli YouTube již má pro Shorts fond pro tvůrce, podíl na příjmech z reklamy umožní tvůrcům přístup ke stabilním penězům na rozdíl od jednorázových plateb. YouTube spustil svůj fond pro Shorts ve výši 100 milionů dolarů v loňském roce. V rámci tohoto programu YouTube vyzývá tisíce tvůrců, kteří splňují podmínky, aby si na základě sledovanosti a zapojení do svých videí v Shorts nárokovali platbu v rozmezí od 100 do 10 000 dolarů.
YouTube uvádí, že za poslední tři roky vyplatil tvůrcům více než 50 miliard dolarů. Vybudování služby Shorts, která by se stala významnou součástí této částky, si vyžádá určitý čas. „Náš tým pro prodej reklamy na tom pracuje se spoustou inzerentů,“ uvedl viceprezident Hanif.