Společnost Praga reprezentuje kvalitu, pokrok, ale také dlouholetou historii a smysl pro detail. Nově představuje model ZS 800, legendární mašinu. Své základy a inspiraci si bere motorka ZS v modelu z roku 1928, a to BD 500. Při pohledu na tyto dva stroje až mrazí, jak moc jsou si podobné. Kromě poměrně slušného výkonu nabízí ZS 800 detaily, které jsou propracovány k dokonalosti.
Spojení moderních metod a starého designu přineslo své ovoce. Nutno si ovšem přiznat, že tohle ovoce je pekelně drahé. Praga je firma, která se zaměřuje na vše nové a moderní. Svou značku si drží už 116 let. Model ZS 800 se tak stal limitovanou edicí, která představuje pouze 28 kusů. Pokud bychom snad na jeden z nich měli zálusk, můžeme se přihlásit k objednání. Tento krok s sebou nese poměrně markantní úskalí. Cena se totiž pohybuje kolem 86 000 eur. Pokud bychom tuto částku přepočítali na koruny, dostaneme 2,6 milionu. To už je běžný rozpočet rodiny na několik let. Praga se ale bát nemusí. Její „limitka“ půjde rozhodně rychle na dračku.
Design
Design nového modelu ZS 800 představuje pouze staré tvary, kterých bylo nabyto moderními postupy. Například kola, která dostala ikonický výplet, mají ráfky z karbonu. Ty bychom na modelu BD 500 určitě nenašli. Kostra rámu se blyští a tvoří tak kontrast leskle modré nádrži a zbytku karoserie. Hlavním prvkem se stal kulatý světlomet. Za ním najdeme pouze maličký budík ukazatele rychlosti. Sedlo se tyčí z místa konce nádrže a tvoří tak nádherný pohled na tvary tolik typické pro první republiku. Oproti modelu BD 500, který měl pod sedlem dvě pružiny, ZS 800 sáhl po tlumiči Öhlins.
Specifikace
ZS 800 díky své stavbě nedosahuje nijak závratné hmotnosti. 142 kg je snesitelná váha pro jakoukoli motorku. Odkaz na české ručičky najdeme na kolech v podobě bubnových brzd. Přední i zadní disponují velikostí 200 mm. Přední odpružení představuje vidlice 22 mm v průměru.
Motor
Srdce stroje bije v podobě vzduchem chlazeného dvouválce, který disponuje obsahem 773 cc a výkonem 50 koní. Navíc dokáže vyrobit až 65 Nm točivého momentu.
Verdikt
Přestože se pravděpodobně na motorku Praga ZS 800 podíváme akorát tak na výstavě, právem se řadí mezi naprosté elity světového inženýrství.